β1: Η ενότητα ολοκληρώθηκε. Μπορείτε να κάνετε τις εργασίες
β2: Η ενότητα ολοκληρώθηκε. Μπορείτε να κάνετε τις εργασίες
Στόχοι μαθήματος:
- Να καταλάβουμε τι είναι ένα buzzer και τα δύο του είδη.
- Να μάθουμε να δημιουργούμε νότες και μελωδίες.
- Να δημιουργήσουμε ένα μικρό μουσικό έργο.
Τα project που δημιουργήσαμε στο Tinkercad:
Project 1:
Στο πρώτο project συνδέσαμε ένα buzzer στο pin 10 και το προγραμματίσαμε να βγάζει ήχο για ένα δευτερόλεπτο και να σταματά για μισό δευτερόλεπτο.
Εδώ θα βρείτε το project 1 που κάναμε στην τάξη
Το παραπάνω link σας πηγαίνει στο αρχείο του Tinkercad, στο οποίο φαίνεται το κύκλωμα και ο κώδικας που το προγραμμάτισε. Μπορείτε να επέμβετε στο παραπάνω αρχείο, αν θέλετε. Δεν θα το συνιστούσα, ώστε να δουν όλοι το ίδιο αποτέλεσμα. Ωστόσο αν κάνετε αλλαγές φροντίστε να τις αναιρέσετε μετά.
Project 2:
Στο δεύτερο project χρησιμοποιήσαμε ένα buzzer, συνδεδεμένο στο pin 10, και το προγραμματίσαμε να παίξει κατά σειρά τις νότες: "ντο - ρε - μι - φα - σολ - λα - σι - ντο". Η διάρκεια της κάθε νότας ήταν μισό δευτερόλεπτο και η παύση ανάμεσα στις νότες ήταν 0,1 δευτερόλεπτα.
Εδώ θα βρείτε το project που κάναμε στην τάξηΣτο παραπάνω link θα δείτε και τον κώδικα που δημιούργησε η ΑΙ για το συγκεκριμένο project.
Επισημάνσεις μαθήματος
1. Στα πλαίσια του μαθήματος θα χρησιμοποιήσουμε δύο ειδών buzzer: τον ενεργητικό (active) και τον παθητικό (passive). Αναγνωρίζουμε τον ένα από τον άλλο εξαιτίας του διαφορετικού τους μεγέθους, όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα. Μιλώντας απλά φανταστείτε τον ενεργητικό buzzer ως ένα βομβητή που βγάζει ήχο όπως ένας συναγερμός, ενώ ο παθητικος buzzer μπορεί να αναπαράγει μια ολόκληρη μελωδία από νότες. 2. Το ηλεκτρικό στοιχείο Piezo που θα βρείτε στο περιβάλλον του Tinkercad και φαίνεται στην παραπάνω εικόνα, μπορεί να λειτουργήσει όπως το ενεργητικό ή παθητικό buzzer. Η μόνη διαφορά είναι ότι δεν βγάζει τόσο καθαρό ήχο. Ωστόσο για τις εργασίες σας στο Tinkercad θα χρησιμοποιείτε αυτό ως buzzer. Προσοχή! Το Piezo έχει θετικό και αρνητικό πόλο όπως τα buzzer.3. Συνίσταται να συνδέεται με τα buzzer ένα αντιστάτη με αντίσταση από 100Ω ως τα 220Ω, για την προστασία τους. Όσο μεγαλύτερη αντίσταση όμως συνδέεται, τόσο πιο ασθενής θα είναι ο ήχος που δίνει το buzzer. Ωστόσο ακόμα κι αν συνδέσετε ένα buzzer κατευθείαν στο arduino δεν θα καταστραφεί.
4. Ένας πολύτιμος βοηθός στον προγραμματισμό των buzzer, ειδικά του παθητικού buzzer, είναι οι πλατφόρμες Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) (π.χ. Chatgpt, Copilot, Deepseek κτλ). Περιγράψτε στο AI το κύκλωμά σας και το σκοπό για τον οποίο το φτιάξατε και ζητήστε του να κάνει τον προγραμματισμό. Κάντε "copy" τον κώδικα και μετά "paste" στο παράθυρο "Code" του Tinkercad. Στο "Code" φροντίστε να έχετε επιλέξει το "Text", όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.
Αντικαταστήστε τον κώδικα που φαίνεται στο πράσινο πλαίσιο με αυτόν που πήρατε από το AI για το project σας. Εννοείται ότι τον ίδιο κώδικα μπορείτε να φορτώσετε στο πραγματικό κύκλωμά σας μέσω του Arduino Ide.




